Koncepcja Pracy Przedszkola

KONCEPCJA PRACY
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
W CIESZANOWIE




I. PODSTAWA PRAWNA



Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola,
Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego
(Dz. U, Nr 168, poz. 1324, Rozporządzenia MEN z dnia 10 maja 2013 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U, z 2013 r. poz. 560).
Podstawowym celem wychowania przedszkolnego jest stymulowanie rozwoju wychowanków i przygotowanie ich do podjęcia obowiązków szkolnych. Cele te realizowane są w przedszkolu w oparciu o:
  • Podstawę programową
  • Programy nauczania
  • Statut Przedszkola
  • Miesięczne plany pracy wychowawczo-dydaktycznej opracowane dla każdej grupy wiekowej przez nauczycieli.


ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI



Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocena dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów, wywiady, ankiety.


CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI



Publiczne Przedszkole w Cieszanowie mieści się w piętrowym budynku przy ulicy Jana III Sobieskiego1, budynek ten połączony jest ze szkołą. Obwód przedszkola obejmuje wszystkie miejscowości gminy Cieszanów. Baza lokalowa przedszkola składa się z dwóch sal dydaktycznych, które posiadają zaplecze w postaci, dwóch szatni i łazienek oraz pokoju nauczycielskiego, kuchni i jadalni. Do ćwiczeń gimnastycznych wykorzystywana jest sala gimnastyczna. Przy przedszkolu jest plac zabaw dla najmłodszych uczniów szkoły i dzieci przedszkolnych. Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza w przedszkolu odbywa się w dwóch grupach, są to oddziały łączone: 3-4 latki oraz 4-5 latki. Przestrzenne sale są bogato wyposażone w pomoce dydaktyczne oraz zabawki. Wykwalifikowana kadra pedagogiczna z wykształceniem dwukierunkowym i specjalistycznym czuwa nad rozwojem i kształtowaniem osobowości dziecka. Bogata oferta edukacyjna dostosowana jest do wieku i możliwości dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i aktywności. Przedszkole prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie, pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny.
Placówka czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.30 do 16.00. W tym czasie odbywają się zajęcia planowane i inspirowane przez nauczycielki oraz podejmowane z inicjatywy dzieci.
W pracy dydaktycznej i wychowawczej preferuje się otwarty styl i aktywne metody, tworzone są sytuacje edukacyjne, które dodatnio korelują z potrzebami dzieci i wyzwalają w nich potencjał twórczy. W godzinach rannych odbywają się najczęściej zabawy indywidualne i zespołowe o charakterze organizacyjnym, integracyjnym, porządkowym, które prowadzą nauczycielki poszczególnych grup w zależności od potrzeb wychowanków. Czas dopołudniowy wypełniają zajęcia edukacyjne w oparciu o podstawę programową, zabawy swobodne i zorganizowane, zabawy, gry sportowe oraz ćwiczenia kształtujące postawę dziecka, zabawy organizowane i swobodne na placu przedszkolnym, spacery, wycieczki. Zajęcia dodatkowe z języka angielskiego są bezpłatne, na których uczestniczą wszystkie dzieci. Wychowankowie dużo czasu spędzają na świeżym powietrzu na placu przedszkolnym wyposażonym w funkcjonalne przyrządy do zabaw ruchowych.

II. SYLWETKA ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA



Absolwent przedszkola:
  • Jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • Ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • Potrafi współdziałać w zespole,
  • Jest zainteresowany nauką i literaturą,
  • Jest samodzielny,
  • Jest aktywny w podejmowaniu działań,
  • Lubi działania twórcze,
  • Jest wrażliwy estetycznie,
  • Akceptuje i przestrzega zdrowego stylu życia,
  • Ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • Cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
  • Czuje się Polakiem i Europejczykiem.

DZIECKO MA PRAWO DO:

życia i rozwoju, swobody myśli, sumienia i wyznania, aktywnej, serdecznej miłości i ciepła, spokoju i samotności, gdy tego chce, odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci, snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone, indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju, pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą, wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi, wspólnoty i solidarności w grupie, aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy, zabawy i wyboru towarzyszy zabaw, pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia, nauki, informacji, badania i eksperymentowania, nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw, doświadczenia konsekwencji swojego zachowania, zdrowego żywienia.

NASZE PRZEDSZKOLE

  1. Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
  2. Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.
  3. Tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi.
  4. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
  5. Organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzania placówką.
  6. Analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.

KRYTERIA PRACY PRZEDSZKOLA

  1. Opracowanie i wdrożenie systemu strategicznego zarządzania przedszkolem.
  2. Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy.
  3. Przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego poszerzoną o kształcenie umiejętności językowych, działalność teatralną, muzyczną, plastyczną, zdrowotną, ekologiczną.

III. CELE I ZADANIA GŁÓWNE



  1. Zapewnienie wychowankom prawidłowego rozwoju psychomotorycznego odpowiednio do ich możliwości.
  2. Organizowanie procesu kształcenie zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego wychowanka w tym przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.
  3. Rozwijanie szczególnych predyspozycji rozwojowych.
  4. Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata, na różnych płaszczyznach jego działalności.
  • kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych,
  • zachęcanie do zdrowego trybu życia (przestrzeganie zasad żywienia, dbanie o higienę osobistą, rozwijanie sprawności fizycznych m. in. na świeżym powietrzu,
  • łączenie aktywności ruchowej z poznawaniem środowiska przyrodniczego,
  • poszerzanie wiedzy oraz zainteresowań o naszym regionie,
  • kształtowanie u dzieci umiejętności odbioru sztuki (rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, rozwijanie umiejętności wyrażania myśli i przeżyć.
  1. . Wspomaganie rodziny w wychowywaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
  2. Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli
  3. Stworzenie sprawnego, skutecznego systemu zarządzania placówką.
  4. Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia przedszkola gwarantującego właściwą realizację zadań placówki.
  5. Dbanie o pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku – współpraca z lokalnymi instytucjami.

CELE SZCZEGÓŁOWE

  1. Współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań.
  2. Stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju dziecka. [*] Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem.[newline][*] Kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się. [newline][*] Nauka przez aktywne działanie.[newline][*] Stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem.[newline][*] Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu samodzielności[newline] i niezależności od dorosłych.
  3. Okazywanie sobie wzajemnej pomocy dziecko-dziecko, dziecko-dorosły.

NASZE CELE W PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

Podstawowym celem pedagogiki jest pomoc każdemu dziecku w osiąganiu pełnego potencjału we wszystkich obszarach życia.
  1. Stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju.
  2. Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem.
  3. Kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się.
  4. Wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się.
  5. Stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem.
  6. Nauka przez aktywne działanie.
  7. Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych.
  8. Okazywanie sobie wzajemnej pomocy.
  9. Włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu właściwej osobowości dziecka.

ZASADY PRACY

Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
  1. Zasada indywidualizacji
  2. Zasada integracji
  3. Zasada wolności i swobody działania
  4. Zaspakajanie potrzeb dziecka
  5. Zasada aktywności
  6. Organizowania życia społecznego

Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.

KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowanie przedszkolnego:

Metody czynne:

  • Metoda samodzielnych doświadczeń,
  • Metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • Metoda zadań stawianych dziecku,
  • Metoda ćwiczeń utrwalających.

Metody oglądowe:

  • Obserwacja i pokaz,
  • Osobisty przykład nauczyciela,
  • Udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przedstawienie teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.

Metody słowne:

  • Rozmowy,
  • Opowiadania,
  • Zagadki,
  • Objaśnienia i instrukcje,
  • Sposoby społecznego porozumiewania się,
  • Metody żywego słowa.

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:

  • Pedagogikę zabawy
  • Metodę projektu,
  • Twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Sherborne
  • Metodykę Dobrego Startu M. Bogdanowicz
  • Metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
  • Metody aktywizujące

Pragniemy doskonalić jakość pracy wychowawczo-dydaktycznej poprzez stosowanie nowatorskich metod pracy z dziećmi. Ponadto jednym z naszych głównych zadań to uświadomienie rodzicom, że edukacja przedszkolna to pierwszy i najważniejszy szczebel na drodze kariery szkolnej ich dziecka.

Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:

  • cele wychowania i nauczania,
  • działania ukierunkowane na dziecko,
  • aktualne pory roku,
  • święta i uroczystości
  • tradycje przedszkola (kalendarz imprez)

FORMY PRACY:

  • praca indywidualna
  • praca w małych zespołach
  • praca z całą grupą
  • „otwarte drzwi”
  • zabawy

KIEROWNICTWO PLACÓWKI

Rolę kierowniczą placówki oświatowej pełni dyrektor, który:

  • sprawuje nadzór pedagogiczny,
  • przewodniczy Radzie Pedagogicznej.
  • pełni rolę pracodawcy,
  • organizuje pracę nauczycieli,
  • inspiruje nauczycieli do działania,
  • kieruje działalnością przedszkola.

PODZIAŁ KOMPETENCJI

Zadania dodatkowe o szerszym zasięgu dla nauczycieli:

  • protokolant Rad Pedagogicznych,
  • współpraca z biblioteką,
  • prowadzenie kroniki,
  • promocja przedszkola,
  • dekoracja placówki,
  • współpraca z instytucjami lokalnymi.
  • praktyki studentów i opieka nad stażystami
  • współpraca z innymi instytucjami

WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA

Współpraca ze studentami:
  • odbywanie w placówce praktyk studenckich pedagogiki ogólnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej,
  • opieka nauczycieli przedszkola nad praktykantami


Współpraca zespołu pedagogicznego:
  • tworzenie zespołów zadaniowych
  • tworzenie rocznych programów
  • ankiety
  • arkusze diagnostyczne
  • raporty
  • diagnozy
  • monitoring procesów zachodzących w przedszkolu
  • dzielenie się wiedzą i doświadczeniem

SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI

Ewaluacja obejmuje diagnozę, analizę pracy pedagogicznej opartej na wnioskach wynikających z diagnozy i analizy aktualnego stanu rozwoju dziecka. Dotyczy sytuacji:
  • „Na wejściu” – rozpoznanie aktualnej sytuacji dziecka, jego potrzeb, zainteresowań (przeprowadzenie diagnozy wstępnej);
  • Kształtującej – szczegółowe rozpoznanie stanu rozwoju i wspomaganie (dokumentowanie wyników);
  • Diagnostycznej – monitorowanie osiągnięć dzieci na bieżąco;
  • „na wyjściu” – ocena postępów po określonym cyklu kształcenia.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
  • Prezentacji dokonań dzieci – występy artystyczne (teatralne, taneczne, wokalne), wystawy prac dzieci;
  • Arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
  • Kroniki przedszkolnej
  • Rozmów z dziećmi.

Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym:
  • Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
  • W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.
  • Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji,
  • Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.

IV. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI



Cele:


  • dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
  • wszechstronny rozwój dziecka,
  • nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
  • zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka.
  • przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod,
  • udzielania dziecku pomocy,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
  • włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
  • zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
  • podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez szkolenia,
  • ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
  • promowanie placówki w środowisku lokalnym.

FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:

  • zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
  • zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
  • konsultacje indywidualne,
  • prowadzenie kącika dla rodziców (informacje, eksponowanie prac,),
  • organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców),
  • organizacja szkoleń, warsztatów integracyjnych dla rodziców,
  • organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
  • włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych, konkursy, wycieczki,
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.

WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI

Ważnym celem dobrego funkcjonowania przedszkola jest współpraca z lokalnymi ośrodkami, organizacjami rządowymi i pozarządowymi. Instytucjami wspierającymi mogą być:
  • Szkoła Podstawowa im. płk Bronisławy Wysłouchowej w Cieszanowie
  • Miejska Biblioteka Publiczna w Cieszanowie
  • Centrum Kultury i Sportu w Cieszanowie
  • Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszanowie
  • Gminne Stowarzyszenie Kół Gospodyń Wiejskich w Cieszanowie
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Lubaczowie
  • Zakład Usług Komunalnych w Cieszanowie
  • Komenda Powiatowa Policji w Lubaczowie
  • Straż Pożarna w Cieszanowie
  • Przechodnia Rejonowa w Cieszanowie

ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY

w zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:


  • kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania pracy z dziećmi metodami aktywnymi,
  • zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promocji placówek i wymiany doświadczeń między nauczycielami.

EWALUACJA KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA

Celem ewaluacji jest pozyskiwanie informacji na temat sposobów podniesienia jakości pracy przedszkola dla dzieci, rodziców i nauczycieli.

Kryteria ewaluacji:
  • działania wychowawczo-dydaktyczne nauczycieli promujące wychowanie przedszkolne w środowisku,
  • dojrzałość szkolna osiągnięta przez absolwenta przedszkolna,
  • proces wychowawczo-dydaktyczny uwzględniający potrzeby dzieci specjalnych potrzeb edukacyjnych,
  • poziom zaangażowania rodziców w przebieg procesu wychowawczo-dydaktycznego przedszkola.

Pytania kluczowe:
  • w jakim stopniu działania wychowawcze nauczycieli promują wychowanie przedszkolne w środowisku lokalnym?
  • czy absolwenci przedszkola osiągnęli wysoki poziom dojrzałości szkolnej?
  • czy proces wychowawczo-dydaktyczny dostosowany jest do dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych?
  • w jaki sposób rodzice angażują się w działalność na rzecz przedszkola.

Koncepcję Pracy Publicznego Przedszkola w Cieszanowie przedstawiono do zaopiniowania Radzie Rodziców w dniu 17-09-2013r.
Rada Rodziców:

Program przyjęto na zebraniu Rady Pedagogicznej Publicznego Przedszkola w Cieszanowie w dniu 27-09-2013 r. Uchwałą Nr 5/27/09/2013.


Dyrektor Publicznego Przedszkola:

Przedszkolowo.pl logo